Thursday, March 5, 2015

Pengembara bukan penggembala


Saya baru sahaja menamatkan pengembaraan berupa percutian selama 9 hari kira2 seminggu yang lalu. Mengambil peluang cuti CNY yang panjang, saya telah mngusulkan idea kembara ini kepada seorang rakan yang lebih senior tentang selok belok berkembara. Untuk trip ini, saya bersama rakan saya saudara Dr. Farhan, yang saya kategorikan sebagai pengembara tegar dan sememangnya telah mempunyai banyak pengalaman sebagai pengembara. 

Pengembaraan kami bermula di KLIA2 ke Pulau Langkawi ke Perlis ke Hatyai ke Koh Lipe dan kemudian berpatah balik dari Hatyai ke KL. Laluan yang diambil adalah laluan biasa yang sering digunakan pengembara lain yang boleh didapati di internet dengan sedikit usaha. Yang ingin saya tulis di sini bukanlah tentang details pengembaraan kerana semuanya adalah lebih kurang sama jika dibandingkan dengan carian di internet kerana kami juga merancang melalui carian dan kajian blog2 travel juga. Tetapi pengisian ketika pengembaraan adalah sesuatu yang berbeza yang akan dialami oleh setiap pengembara.

Semasa mengembara, saya dapati yang saya boleh berfikir tentang banyak benda secara lebih rasional. Mungkin kerana keadaan santai percutiaan yang jauh dari tekanan kerja dan persekitaran yang asing yang kita tak perlu ambil peduli. 

Mengembara secara duo pada pendapat saya adalah paling ideal kerana bilangan 1 mungkin terlalu sunyi manakala 3 dan seterusnya menjadi beban. Jika berdua sikap toleransi lebih terbuka, kata sepakat lebih senang dicapai.

Secara keseluruhannya, pengembaraan pada kali ini yang mana pertama kali bagi saya sampai ke destinasi2 tersebut merupakan satu kejayaan peribadi yang akan menjadi memori indah untuk disimpan sebagai sebahagian daripada liku2 hidup.

Cerita2 semasa pengembaraan akan saya tulis pada entri yang seterusnya. Saya juga tidak berfikir untuk memuatkan gambar di sini, kerana semuanya sudah dimuatnaik di akaun Instagram.




No comments:

Post a Comment